РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=REF-0000771442<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

Моторна Т. Ф. 
Ідеї містеріальності у музичній культурі ХХ століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів'є Мессіана) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Т. Ф. Моторна; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. - Київ, 2021. - 20 c. - укp.

Уперше узагальнено наукові уявлення про містерію, що існують в різних сферах гуманітарного знання, які співвіднесені з засобами їх втілення в музичному мистецтві. Уперше висвітлено риси матеріальності, зокрема релігійно-філософські засади мислення, паралітургійні показники, поліжанровість, синтез різних за походженням та стилістикою тем, образів. Це відкриває новий погляд на феномен містерії в музичній культурі XX ст. в цілому. Уперше виявлено основні тенденції еволюції двох типів містерії та розкрито їх подальшу реалізацію в мистецькому просторі XX ст. Уперше в українському мистецтвознавстві фортепіанна спадщина О. Мессіана подана відповідно до скрябінівського комплексу. Уточнено позицію містерії як вагомого компонента духовної культури, європейської зокрема; поняття "матеріальності", яке інтерпретується як культурно-мистецький феномен, що функціонує в просторі музичної культури й охоплює широкий спектр жанрів, напрямів і стилів інструментальної та вокальної музики, розвиток яких уможливлюється завдяки багатогранній творчій діяльності виконавців; аспекти методу аналізу матеріалу дослідження з позиції містеріальності, який допомагає розкрити специфічні грані мислення композиторів; сакральні джерела фортепіанної виразності, трактованої в єдності органно-клавірного та власне фортепіанного заломлення. Поглиблено в українському, і в цілому мистецтвознавстві, лінії сакралізації через засоби фортепіанної виразності з опорою на досвід салонного мистецтва та виходом на «космічну салонність» О. Мессіана; розуміння значення символізму християнської містерії, що склався в епоху Середньовіччя; два типи вимірювань мессіанівського скрябінізму: по лінії програмних коментарів і ремарок композитора, згідно з виводимістю інтервально-ладових показників мессіанівської музики з ідеї «Прометеєвого акорду» як центрального акорду (за Ю. Холоповим), співвідносного з недодекафонною серійною структурою. Набуло подальшого розвитку положення щодо можливісті тлумачення рис матеріальності як історичного джерела, що допускає широке поле його художньої реалізації; співвіднесення сакральності образу птахів у творах О. Мессіана та сфери політності у творчому здобутку О. Скрябіна як звертання до трансцендентного та духовного, що сприяє розширенню сфери людського буття поза межами соціуму до трансцендентних, вічних і неминущих питань існування.


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.42-712.5(4ФРА)52/65 Месіан О. + Щ313(4)6-073.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА449463 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Автореферати дисертацій 
Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
(cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського